Disse kjøpsvilkårene gjelder for alle kjøp av skreddersydde gardiner og Plisse/Duette® gjort gjennom Bergard AS sin nettbutikk. Vilkårene regulerer forholdet mellom Bergard AS (heretter kalt «selger») og deg som kunde (heretter kalt «kunde»)
⦁ Bestilling
1.1 Når kunde handler hos Bergard AS, er alle priser oppgitt i norske kroner og inkluderer moms og frakt. Prisen kunde ser når bestiller er den prisen som gjelder.
1.2 For å bestille nye gardiner, må velges stoff, farge, størrelse og andre detaljer i nettbutikken vår. Når selger har mottatt bestillingen din, behandler den manuelt og sender deg en bekreftelse på e-post. I de fleste tilfeller vil kunde motta bekreftelsen innen én arbeidsdag.
1.3 Viktig: Sjekk alltid at informasjonen i ordrebekreftelsen stemmer med det kunde har bestilt. Hvis det er noe som ikke stemmer, må kunde kontakte oss så snart som mulig på bestilling@bergard.no.
⦁ Betaling
2.1 Velg den betalingsmåten som passer kunde best: Vipps, Klarna, Visa eller Mastercard.
2.2 Hvis kunde ønsker EHF faktura, dette sendes etter avtale mellom partene.
2.3 Slik fungerer kortbetaling:
2.3.1 Reservering: Når kunde legger inn bestillingen, reserverer banken beløpet på kortet av kjøper. Dette sikrer at midlene er tilgjengelige når betalingen skal gjennomføres.
2.3.2 Trekk: Beløpet trekkes fra kortet av kjøper når varen er sendt eller tjenesten er utført. Dette betyr at kunde kun blir belastet for det du faktisk har mottatt.
2.3.3 Sikkerhet: Kunde vil aldri bli belastet mer enn det beløpet du har godkjent. Den elektroniske kvitteringen kunde mottar er kun til informasjon. Selger benytter sikre betalingsløsninger for å beskytte dine kortdetaljer. Disse opplysningene er kryptert og hverken Bergard AS eller andre har tilgang til dem.
3. Levering av din bestilling
3.1 Leveringstiden varierer avhengig av produktet kunde har bestilt. Dere finner den estimerte leveringstiden oppgitt for hvert enkelt produkt. Generelt kan kunde forvente følgende leveringstider:
Plisse/Duette®: Sendes innen 14 arbeidsdager fra bestilling.
Gardiner og gardinskinner: Sendes innen 4 uker fra bestilling.
3.2 Slik foregår leveransen:
3.2.1 Oppdeling av store bestillinger: For å sikre en smidig leveringsprosess kan større bestillinger deles opp i flere pakker, dette skjer hos transportøren.
3.2.2 Levering til kundes adresse: Pakken leveres direkte til kundes adresse eller til nærmeste utleveringssted dersom kunde ikke er hjemme, dette er avhengig av transportørens leverings metoder.
3.2.3 Sjekk pakken ved mottak: Ved mottak av pakken, bør undersøkes emballasjen nøye for eventuelle skader. Dersom kunde oppdager skader, ta imot pakken med forbehold og åpne den sammen med sjåføren. Dokumenter skadene med bilder og meld fra til oss og transportøren umiddelbart.
3.2.4 Sporing av pakke: Kunde vil motta en sporingslenke via e-post når pakken er sendt. Dette gir mulighet til å følge pakkens ferd til døren.
3.2.5 Dersom det ikke lykkes med å levere pakken til kunde, eller hvis ikke henter pakken innen fristen, forbeholder vi oss retten til å fakturere dere for ekstra kostnader knyttet til retur og ny levering.
⦁ Oppmåling
4.1 Ved kjøp må kunden selv utføre en nøyaktig oppmåling av det området hvor produktet skal monteres. Vi har utarbeidet en detaljert oppmålingsguide med bilder og instruksjoner som er lett tilgjengelig på vår nettside. Kunden er ansvarlig for at målene er korrekte, da vi ikke tilbyr oppmålingsforsikring. Ved oppmålingen kan kunden selv bestemme om det skal trekkes fra klaring for å sikre at produktet får nok plass.
⦁ Montering
5.1 Kunden er selv ansvarlig for å montere produktene. Vi tilbyr omfattende monteringsanvisninger både i skriftlig og videoformat for å støtte deg i denne prosessen. Monteringsanvisninger følger med ved levering også videoinstruksjoner på vår YouTube-kanal.
⦁ Reklamasjon
6.1 Kunde har rett til å reklamere på feil eller mangler ved produktet innen 2 år fra kjøpsdatoen. Reklamasjonsretten gjelder kun for feil eller mangler som var til stede ved kjøpet og ikke skyldes feil bruk, mislighold eller annen skadeforvoldende handling fra kundens side.
6.2 Ønsker kunde å reklamere på et produkt, må sende oss en e-post til bestilling@bergard.no. I e-posten ber vi beskrive feilen så detaljert som mulig og gjerne vedlegge bilder eller video. Kunde har 2 års reklamasjonsrett fra kjøpsdatoen. Dersom reklamasjon er berettiget, vil selger vurdere om produktet skal repareres, byttes, eller om kunde skal få tilbakebetalt kjøpesummen eller et prisavslag.
6.3 Feil som skyldes tastefeil, feil valg av materiale eller andre feil på kunde sin side, kan dessverre ikke reklameres på. Dersom kunde likevel skulle motta en vare som ikke stemmer overens med bestilling (feil modell, farge eller manglende deler), ber vi dere om å kontakte vår kundeservice på bestilling@bergard.no
6.4 Dersom kunde mottar et produkt med feil eller skader, som for eksempel riper, flekker eller feil i sydd arbeid, har kunde rett til å få disse utbedret. Bergard AS vil da enten bytte ut de berørte delene eller hele produktet, avhengig av hva som er mest hensiktsmessig. Siden produksjonen vår ligger i Norge, kan selger vanligvis utføre nødvendige reparasjoner eller utbyttinger rask.
6.5 Kostnader for montering og demontering av produktet er ikke inkludert i kjøpesummen.
6.6 Dersom kunde ønsker å returnere et produkt fordi ikke lenger ønsker det, eller fordi det ikke passer inn i interiør, vil dette ikke bli behandlet som en reklamasjon.
6.7 Kunden er ansvarlig for å håndtere produktet med forsiktighet under montering. Skader som oppstår som følge av uhell dekkes ikke.
6.8 Dersom det skulle oppstå andre typer feil eller mangler ved produktet, vil selger gjøre beste for å finne en rask og effektiv løsning.
6.9 Produktene må brukes i henhold til bruksanvisningen som sendes ved kjøpet. Hvis det oppdages feil bruk, bortfaller retten til reklamasjon.
6.10 En tilstrekkelig avstand på 100 mm mellom glass og gardin er nødvendig for å sikre god luftsirkulasjon. Manglende luftsirkulasjon kan føre til termisk sjokk som følge av overoppheting kan forårsake brudd i glasset, og dannelse av kondens, som igjen kan føre til muggvekst. Dersom disse forholdene oppstår som følge av for liten avstand, vil ikke skadene være dekket av reklamasjonen.
⦁ Bilder og stoffbeskrivelse
Fargegjengivelsen på skjerm kan variere. Selv om selger har tatt bilder under kontrollerte forhold, kan det forekomme små avvik mellom bildet og det faktiske produktet. Dette skyldes blant annet individuelle forskjeller i skjerminnstillinger og fargeoppfattelse.
⦁ Forsinkelse
8.1 Varene skal leveres innen avtalt tid. Skulle det oppstå uforutsette hendelser som fører til forsinkelser, vil selger informere kunde om dette. Dersom kunde ikke er enig i den nye leveringstiden, har rett til å heve kjøpet.
8.2 Kjøper har rett til å få varen levert i henhold til avtalen. Dersom selger ikke overholder avtalt leveringstid, og kjøper ikke har blitt informert om forsinkelsen på forhånd, har kjøper flere rettslige muligheter. Kjøper kan kreve at selger leverer varen, heve kjøpet eller kreve erstatning for eventuelle økonomiske tap som følge av forsinkelsen. I tillegg kan kjøper holde tilbake kjøpesummen.
8.3 Ved forsinkelse kan du kreve erstatning for tap. Selger kan likevel bli fritatt for erstatningsansvar dersom forsinkelsen skyldes forhold utenfor Bergard AS kontroll som selger ikke kunne forutse eller unngå.
⦁ Angrerett
9.1 Denne avtalen og tilhørende vilkår er unntatt angrerett jf. angrerettloven § 22 (e) ettersom varene er spesialtilpassede og måltilpassede, som tilvirkningsvarer eller bestillingsvare. (Spesialtilpassede produkter: produkter med kundedefinerte mål (bredde, høyde, etc.), duk eller profilfargevalg.)
3.2 Kjøper må være oppmerksom på at måltilpasset solskjerming regnes som tilvirkningsvarer, da Bergard AS produksjonsvarer alltid lages på bestilling fra kunde. Ved kjøp av slike varer kan produksjonen starte før angrefristen på 14 dager utløper, slik at kunden kan motta varene sine raskere.
3.3 Dersom kunde ønsker å avbestille etter at bestillingen er registrert, det medfører kostnader som tilsvarer den allerede utførte produksjonsdelen.
3.4 Hvis kjøper angrer etter at produksjonen er startet, kan kostnader for utført arbeid og materialer som er brukt bli belastet kjøper (jf. Angrerettloven §16 første ledd)
3.5 Det standardiserte angrerettskjema:
https://www.signform.no/dss/statlige-blanketter?view=forms&id=12
⦁ Klagerett
10.1 Ved eventuelle tvister, oppfordrer vi kunde til å ta kontakt med Bergard AS først. Dersom vi ikke finner en løsning sammen, kan kunde henvende deg til Forbrukerrådet. Bergard AS forholder til avgjørelser fra Forbrukerrådet.
⦁ Retur
11.1 For å returnere en vare må kunde først kontakte oss for å få en returkode. Varen pakkes forsvarlig i originalemballasjen og brukes den medfølgende fraktlappen. Bergard AS står for returportoen og sørger for at kunde får pengene tilbake innen 14 dager etter at selger har mottatt varen.
⦁ Viktig informasjon om produktene:
12.1 Som kunde kan du føle deg trygg på at våre plissé- og duettegardiner er produsert i Norge. Dette betyr at kjøper får rask hjelp og service dersom det skulle oppstå behov for reparasjon eller utskifting av deler.
12.2 Lyse stoffer kan misfarges og få en gulaktig eller gråaktig tone når de trekkes sammen.
12.3 For å unngå at plissefoldene mister sin form, anbefaler vi daglig bruk av gardinen. Ved mindre hyppig bruk kan foldene gradvis forsvinne, noe som ikke dekkes av garantien
12.4 Plissegardinens karakteristiske utseende inkluderer synlige snorer som løper gjennom stoffet.
12.5 En sikkerhetsavstand på 20 mm mellom gardin og glass er nødvendig for å unngå risiko for glasbrudd.
12.6
12.7